Martin Šnobr

Martin Šnobr

Student

Nominovaný počin

 
Představení nominovaného počinu

Martin od roku 2018 píše články o cyklistické infrastruktuře a bikesharingu na Prahounakole.cz a podílí se na správě jejích sociálních sítí. Dále posílá promyšlené podněty na zlepšení ulic, silnic a cyklostezek na úřady a komunálním politikům. Také zanáší úpravy cyklistické a pěší infrastruktury do OpenStreetMap.org. Vedle článků zveřejnil i mnoho komentářů pod články, kterými pomáhá se lidem v problematice orientovat. Prahou na kole i OpenStreetMap fungují převážně díky práci dobrovolníků.

 
Kdo za tímto počinem stojí? Co pro navrhovatele znamená a čím inspiruje? A jak může inspirovat další

Martin Šnobr je student gymnázia. Pracuji v dopravě pro Prahu a Martin je pro mne vzpruhou a “zpřesňovačem” toho, o co v Praze v dopravě a územním rozvoji společně s mnoha dalšími lidmi usilujeme.
Cesta, jak nalákat více lidí k jízdě na kole vede přes:
-zlepšení podmínek pro jízdu na kole (cyklopruhy, cyklostezky, způsob návrhu ulic, snížení počtu aut)
-pokrytí co největší části města uživatelsky přívětivým a dostupným bikesharingem
-propagace jízdy na kole mezi známými, mezi kolegy a firmami
Všechny tyto body Martin naplňuje:
-v souvislostech píše o cyklistické infrastruktuře -> pro město, městskou část či developera je složitější postavit kontraproduktivní paskvil. Jiné město/obec se může inspirovat dobrými příklady.
-hodnotí, jak se chovají a co nabízejí všechny bikesharingové společnosti → to směřuje k tomu, aby dělaly městu a lidem co nejlepší službu. Jiné město/společnost se může inspirovat dobrými příklady.
-o čem se víc píše, o tom se víc uvažuje a to pak lidé/firmy víc dělají

 
Čím se odlišuje nominovaný počin od běžné činnosti osobnosti, skupiny, organizace, firmy

Přesunutí části cest z aut na kola snižuje závislost měst a regionů na fosilních palivech. Snižuje rozsah zpevněných ploch i emise skleníkových plynů. Díky menšímu záboru ploch dopravou je možné stavět kompaktnější města, čímž se předchází zastavování krajiny sídelní kaší. Přesunutí části cest je dlouhodobá práce vyžadující mravenčí práci úředníků, zaměstnanců města, projektantů a také editorů map a popularizátorů myšlenky. Popularizátoři musí návrhu ulic a bikesharingu rozumět v souvislostech.

 
Důvody, které vedly nominovaného k počinu, jeho příběh

Martin od 11 let jako jeden z mála jezdí do školy na kole. Vzhledem k problémovým místům na trase se postupně začal zajímat o cyklistickou infrastrukturu. Začalo ho zajímat, co Praha dělá pro jízdu na kole, a zjistil, že toho moc není. Když cestoval po dánských, německých nebo francouzských městech, došlo mu, jak skvělé by bylo, kdyby se na kole jezdilo více i v ČR. Kolo je pro něj nejefektivnějším dopravním prostředkem po Praze. Martina baví psaní a rád se ve věcech angažuje, např. na Prahounakole.cz nebo při diskuzi s úřady. Zajímá se o architekturu a urbanismus, tento obor chce studovat. Jeho ročníková práce na gymnáziu „budoucnost architektury” se zabývala udržitelností, technologiemi i dopravou. Martin nemyslí jen na cyklistiku, snaží se smýšlet ekologicky ve všech aspektech svého života. Ono to všechno do sebe zapadá: udržitelná doprava, udržitelné stravování a tak dále. Věří, že to všechno znamená smysluplnější, zdravější, rozmanitější a šťastnější život.

Nominaci zaslal/a: Václav Kříž

Komentáře:

Adam Palouda (16.07.2020 22:22:14)
Martine, jsi frajer!
Přidat zprávu